Vitaminen & mineralen advies

Onze voeding bevat vaak niet alle voedingsstoffen. Als je tekorten wilt voorkomen en daarmee je gezondheid wilt optimaliseren, zijn écht voedsel, een gezonde leefomgeving, beweging en ontspanning dé pijlers. Bailine heeft alle pijlers in huis!

Supplementen kunnen een snelle en positieve wending geven aan iemands gezondheid. Althans, goede en hoogwaardige supplementen. Vaak hebben we toch wat extra’s nodig. Dat kan bijvoorbeeld met deEMB energetisch morfologische bloedanalyse. Die laat zien wat het algehele beeld is van de vitamines, mineralen en sporenelementen, en geeft ook de mogelijke oorzaken van klachten aan. Op basis daarvan kunnen we nog gerichter adviseren, zowel over een uitgebalanceerd voedingspatroon als over supplementen, en daardoor problemen in de kern aanpakken. Ook kunnen we adviezen doen aan de hand van klachtenindicatie testen.

Ik wil een afspraak maken!

Hoe ontstaan deze tekorten?

Voldoende groente, fruit en jodiumbronnen
Slechts een klein percentage van alle Nederlanders krijgt voldoende groente, fruit en jodiumbronnen binnen. Vorig jaar at de gemiddelde Nederlander zo’n 110 gram groente en fruit, terwijl de minimale norm op 200 gram lag. Inmiddels is dit opgehoogd naar 250 gram per dag.

Uitputting van de bodem
Door uitputting van de bodem bevatten groente en fruit nog maar een fractie van de vitamines, mineralen en sporenelementen ten opzichte van zo’n 30 jaar geleden. Er zijn nog altijd mensen die denken dat ze met één sinaasappel per dag hun vitamine C-behoefte hebben afgedekt. Helaas is de werkelijkheid weerbarstiger. Belangrijkste oorzaken voor deze afname: raffinage en bewerking van voedsel, productiemethoden (veredeling, verandering van rassen, gewasbescherming, kunstmest, bodembeheer etc)

Veel voedingsmiddelen zijn geraffineerd
Veel voedingsmiddelen (o.a. witmeel, jozozout, witte pasta, witte rijst, witte suiker, oliën) zijn geraffineerd: de delen die kostbare voedingsstoffen bevatten, zijn eruit gehaald. Ook andere bewerkingen aan voedsel, opslagmethoden, sealen etc. gaan ten koste van veel voedingsstoffen. Het verteren van voedsel kost energie, die geleverd moet worden door o.a. mineralen en sporenelementen. Omdat deze voedingsstoffen niet in leeg voedsel zitten, onttrekt geraffineerd voedsel dus uiteindelijk energie. Optimale energieaanmaak (of je nu gezond of ziek bent) is dus feitelijk onmogelijk als je voornamelijk geraffineerd voedsel blijft eten. Ook geraffineerd zout en oliën horen eigenlijk in bovenstaand lijstje thuis. Jozozout is, ten opzichte van bijvoorbeeld Keltisch en Himalaya zeezout, ontdaan van zo’n 84 waardevolle mineralen en sporenelementen. Ook oliën als zonnebloemolie of veel industriële olijfolie zijn door ontgeuren, bleken, raffineren en zuiveren veel van hun waardevolle voedingsstoffen kwijtgeraakt.

Industrieel bewerkte voedingsmiddelen
Veel voedingsmiddelen zijn industrieel bewerkt. Gemiddeld eten we nog slechts zo’n 3% van onze voeding in onbewerkte vorm. Dit gaat ten koste van veel waardevolle voedingsstoffen. Zeker van vitamines die erg vatbaar zijn voor verhitting, licht en zuurstof, zoals de B-vitamines.

Andere mogelijke oorzaken van tekorten
En dan zijn er nog heel wat andere redenen waarom onze behoefte aan voedingsstoffen niet kan worden afgedekt met gezonde voeding alleen.

Medicijngebruik
Medicijngebruik maakt de behoefte aan bepaalde voedingsstoffen groter. Maar let op: gebruik niet zomaar allerlei voedingssupplementen naast je medicijnen, zeker niet op het zelfde inname moment. Sommige supplementen kunnen de werkzaamheid van je medicijnen verminderen.

Het lage aantal zonuren in Nederland
Het lage aantal zonuren in Nederland, plus het feit dat we ons vrijwel altijd direct insmeren met een zonnebrandcrème, maakt dat heel veel mensen een tekort aan vitamine D hebben. Dit is met de beste wil van de wereld niet op te lossen met voeding, omdat er simpelweg geen voedsel is waar zo veel vitamine D in zit. Vitamine D wordt altijd in verband gebracht met gezonde botten. Het heeft echter zoveel meer belangrijke taken in onze totale hormonale gezondheid dat een regelmatige check-up niet verkeerd zou zijn. Het vitamine D-gehalte moet echt minimaal 80-100 mmol zijn, zeker bij mensen met diabetes, depressies, chronische ontstekingen of andere chronische aandoeningen.

Milieu-invloeden
Milieu-invloeden zoals zware metalen en xeno-oestrogenen zorgen ervoor dat onze behoefte aan voedingsstoffen groter wordt. Alle chemische, synthetische en schadelijke stoffen die we via ons water, ademhaling of voeding binnen krijgen, moeten door ons lichaam worden ontgift. Hier is een scala aan voedingsstoffen voor nodig. Voedingsstoffen die lang niet altijd voldoende aanwezig zijn, maar die, als ze wel aanwezig zijn, feitelijk bedoeld waren voor andere belangrijke processen in ons lichaam.

Vitale voedingsstoffen worden verbruikt
Veel vitale voedingsstoffen worden verbruikt om vitale processen in ons lichaam weer in goede banen te leiden. Zo zijn er bijvoorbeeld heel veel mineralen en sporenelementen nodig als je veel verzurend voedsel eet. Je lichaam zet alles op alles om je bloed weer basisch te krijgen en gebruikt hiervoor basische mineralen. Dit is wellicht een van de meest plausibele verklaringen waarom botontkalking op steeds jongere leeftijd voorkomt; de mineralen die bedoeld waren voor sterke botten worden ingezet om de verzuring te lijf te gaan. In het algemeen zou je voeding voor 80% basisch en voor 20% verzurend moeten zijn om de balans niet te verstoren.

Regulatie van onze bloedsuikerspiegel
Hetzelfde gaat eigenlijk ook op voor de regulatie van onze bloedsuikerspiegel. Er is heel veel voedsel dat onze bloedsuikerspiegel te snel en te lang laat stijgen. Denk aan suikers, sapjes, frisdranken, alcohol, tarweproducten, mais, aardappelen etc. Het is dus niet zo vreemd dat er constant maatregelen genomen moeten worden om onze bloedsuikers weer in goede banen te leiden.

Chronische klachten/ontstekingen
Chronische klachten/ontstekingen zorgen voor een grotere behoefte aan voedingsstoffen. Eigenlijk kun je chronische klachten wel een beetje vergelijken met topsport: ons lichaam heeft dan veel meer voedingsstoffen nodig om herstelwerkzaamheden uit te voeren dan wanneer we gezond zijn. Zeker als de eetlust ook nog beperkt wordt door ziekte, is aanvulling met supplementen nog belangrijker.

​“Je bent niet wat je eet, je bent wat je verteert” 
Dit is vaak de grootste reden voor het ontstaan van tekorten aan voedingsstoffen. Miljoenen mensen in Nederland slikken cholesterol-, maagzuurremmers of andere medicijnen. Bovendien zijn spijsverteringsklachten (als chronische obstipatie of diarree, alvleesklierzwakte-, lever & gal problemen of een lekke darm) voor velen een dagelijks ongemak. Dan is het niet zo raar dat er heel wat oorzaken zijn die zorgen dat we de voedingsstoffen uit voedsel niet goed worden afgebroken, laat staan worden opgenomen in onze bloedbaan. Alleen goed verteerd voedsel (waar zowel maag, darmen, alvleesklier, lever en gal een vitale rol in spelen) kan in een goed werkende darmen worden opgenomen.

Ik wil graag meer weten!

Bailine Den Haag

Frederikstraat 943
2514LJ Den Haag

070 - 361 77 18
Mail Den Haag
 

Openingstijden

Maandag 08:30 - 14:00
Dinsdag 10:00 - 20:00
Woensdag 08:30 - 14:00
Donderdag 09:00 - 14:00
Vrijdag 08:30 - 13:00
Zaterdag 10:00 - 14:00
 

Bailine Rijswijk

Kerklaan 17a
2282 CD (oud) Rijswijk

070 - 415 72 12
Mail Rijswijk
 

Openingstijden

Maandag 10:00 - 21:00
Dinsdag 08:00 - 17:00
Woensdag 08:00 - 13:00
Donderdag 10:00 - 21:00
Vrijdag 08:00 - 13:00